Isteri tinggal bersama mertua.Akhirnya bercerai akibat…Suami Kini Menyesal Tak Sudah…

Saya berkhawin Tahun lepas .. memandangkan usia Sudah hampir menjangkau 30an .. Saya mula mencari seorang gadis untuk dijadikan isteri..

Saya jenis Tak memandang Paras Rupa,cukuplah dia pandai membawa diri Dan menutup Aurat serta setia kepada saya itu dah cukup. Saya jugak kenal isteri Saya melalui Facebook , isteri saya orang jauh, saya orang semenanjung.. Umur isteri saya 22tahun Beza umur dengan saya 29 tahun tapi dia tetap terima saya walaupun saya tak kacak.. Alhamdulillah sepanjang berkhawin dgn isteri .. Fmly belah istri saya menerima saya seadanya.

Mula² istri mmg buat muka kerana sy bawak dia tggl srumh dgn mak ayah saya, memandgkn adkberdik saya dah nikah semua.. Blm pernah sekali pun isteri Saya melawan cakap Saya atau tinggikan suara dgn saya, kdg tanpa buat silap dia pulak yg sering meminta maaf dari saya. Kdg Saya yg selalu marah2 dia dan tinggikan suara depan mak ayah saya Maki dia…

kdg disebabkan masalah kt tmpat Kerja , say jadi stress isteri tmpat saya marah2 lpas geram.. Ego saya Sgt tinggi, Rase menyesal pun ade, tapi jrg Saya berlembut hati dgn dirinya, dia selalu mgalah, walaupun sbnrnya dia sedih, letih tapi dia tetap snyum dgn sy.. mak ayah, adik beradik sy dan anak² buah sy pun, dia lyn baik² dia syg..

Dan Ada je dia lakukan untuk gembirakan hati Saya .. Hampir stiap malam dia urut2 seluruh bdan, kepala saya, dia tahu sy letih berkrja tnpa sy sruh dia mmg akan urut bdn sy.kdg hingga saya tidur dia picit2 kaki saya, lega je saya rasa .. istri mmg pndai mngurut bdan. memang Rasa bersalh tapi kadang Saya dgn tetiba je sakitkan hatinya.. Marah² dia.. Dia tetap layan Saya dgn baik, saya suruh dia kemas rumah tolong mak saya ,, jaga anak2 buah saya semua dia buat.

Setiap kali balik kerja.. Saya tngok istri macam dia bermasam muka.. Saya jdi marah, kdg nk je tampo muka dia..
Rupanya dia bkn masam muka dia saja2 dia pendam apa yg berbeku dihatinya.

Mak sy jenis mulut yg ckp main lepas, pembersih, cerewet, seorg yg jimat.
Mak sy selalu mengadu dgn saya yg istri tak bntu pun masak tk reti.. kmas rumah pun tk brsih, basuh baju pun guna sabun bnyk mmbazir katanya.. satu hari tu Saya pernah tengking, maki istri sebab mak saya marah istri saya guna sabun untuk basuh baju banyak sangat.. Membzir hinggakn dia mntis air mata.. Allah je tahu hati saya sebak tengok bini menangis..Malam tu jugak saya minta mf.. Isteri saya hati lembut, dia kata takpa salah dia sbb guna sabun bnyk sgt.

Time mak ayah sy pergi Ke Rumah kakak sy..selama 2 minggu istri sy buat segala2nya, kerja rumah memang perfect, bersih sampai kan blik adik sy yg serupa stor pun brsih dia kemas.. Ank2 buah sy pun wangi brsih dia jaga rapi.
Dan tk dinafikan masakkn pun sedap.

Saya akui saya tak pernah puji masakkan isteri saya sedap.. (kejam kan saya)
Saya marah ade lah saje nak sakitkan hati dia.. Saya komen, manis la, pahit la, tak sedap dan macam2 lagi.Isteri minta maaf.

Dan diam kan aje. Apapun sy nak mkn dia akn masakkn dia sanggup tengok youtube,,buka google, belajar masak asalkan apa yg saya nak makan, saya dpat. Walaupun dah larut malam.. Dia,sanggup masakkan saya.. Semasa mak ayah saya takde dirumah.

Ada satu hari tu dia masakkn saya. Saya makan sampai tambah 2 pinggan nasik.
tiba2 dia menitiskn air mata.. Sy tnya knp mngis? Dia kata terharu.. Rasa besalah pun ada sbb jarang dapat msak untuk sy..Dia minta mf kerana jarang msak .. Bukan taknak msak tapi dia segan nk msak.. Takut takde yg makan. saya marah dia, saya termaki dia.. isteri hanya mampu menangis dan pendam saja.

Saya akui kalau isteri saya masak., Mak ayah adiberadik saya mcm geli2 nak makan. Saya dah terang² nampak salah family saya tapi saya biarkan saje ..Saya tahu mak ayah saya tak berapa suka istri kerana dia jauh.. Dan Bukan pilihan family saya. Family istri sy pun bkn golongn yg kaya.. Jugak bukan alim seperti yg mak ayah saya harap kan.

Mula² istri mmg buat muka kerana sy bawak dia tggl srumh dgn mak ayah saya, memandgkn adkberdik saya dah nikah semua.. Blm pernah sekali pun isteri Saya melawan cakap Saya atau tinggikan suara dgn saya, kdg tanpa buat silap dia pulak yg sering meminta maaf dari saya. Kdg Saya yg selalu marah2 dia dan tinggikan suara depan mak ayah saya Maki dia…

kdg disebabkan masalah kt tmpat Kerja , say jadi stress isteri tmpat saya marah2 lpas geram.. Ego saya Sgt tinggi, Rase menyesal pun ade, tapi jrg Saya berlembut hati dgn dirinya, dia selalu mgalah, walaupun sbnrnya dia sedih, letih tapi dia tetap snyum dgn sy.. mak ayah, adik beradik sy dan anak² buah sy pun, dia lyn baik² dia syg..

Dan Ada je dia lakukan untuk gembirakan hati Saya .. Hampir stiap malam dia urut2 seluruh bdan, kepala saya, dia tahu sy letih berkrja tnpa sy sruh dia mmg akan urut bdn sy.kdg hingga saya tidur dia picit2 kaki saya, lega je saya rasa .. istri mmg pndai mngurut bdan. memang Rasa bersalh tapi kadang Saya dgn tetiba je sakitkan hatinya.. Marah² dia.. Dia tetap layan Saya dgn baik, saya suruh dia kemas rumah tolong mak saya ,, jaga anak2 buah saya semua dia buat.

Setiap kali balik kerja.. Saya tngok istri macam dia bermasam muka.. Saya jdi marah, kdg nk je tampo muka dia..
Rupanya dia bkn masam muka dia saja2 dia pendam apa yg berbeku dihatinya.

Mak sy jenis mulut yg ckp main lepas, pembersih, cerewet, seorg yg jimat.
Mak sy selalu mengadu dgn saya yg istri tak bntu pun masak tk reti.. kmas rumah pun tk brsih, basuh baju pun guna sabun bnyk mmbazir katanya.. satu hari tu Saya pernah tengking, maki istri sebab mak saya marah istri saya guna sabun untuk basuh baju banyak sangat.. Membzir hinggakn dia mntis air mata.. Allah je tahu hati saya sebak tengok bini menangis..Malam tu jugak saya minta mf.. Isteri saya hati lembut, dia kata takpa salah dia sbb guna sabun bnyk sgt.

Time mak ayah sy pergi Ke Rumah kakak sy..selama 2 minggu istri sy buat segala2nya, kerja rumah memang perfect, bersih sampai kan blik adik sy yg serupa stor pun brsih dia kemas.. Ank2 buah sy pun wangi brsih dia jaga rapi.
Dan tk dinafikan masakkn pun sedap.

Saya akui saya tak pernah puji masakkan isteri saya sedap.. (kejam kan saya)
Saya marah ade lah saje nak sakitkan hati dia.. Saya komen, manis la, pahit la, tak sedap dan macam2 lagi.Isteri minta maaf.

Dan diam kan aje. Apapun sy nak mkn dia akn masakkn dia sanggup tengok youtube,,buka google, belajar masak asalkan apa yg saya nak makan, saya dpat. Walaupun dah larut malam.. Dia,sanggup masakkan saya.. Semasa mak ayah saya takde dirumah.

Ada satu hari tu dia masakkn saya. Saya makan sampai tambah 2 pinggan nasik.
tiba2 dia menitiskn air mata.. Sy tnya knp mngis? Dia kata terharu.. Rasa besalah pun ada sbb jarang dapat msak untuk sy..Dia minta mf kerana jarang msak .. Bukan taknak msak tapi dia segan nk msak.. Takut takde yg makan. saya marah dia, saya termaki dia.. isteri hanya mampu menangis dan pendam saja.

Saya akui kalau isteri saya masak., Mak ayah adiberadik saya mcm geli2 nak makan. Saya dah terang² nampak salah family saya tapi saya biarkan saje ..Saya tahu mak ayah saya tak berapa suka istri kerana dia jauh.. Dan Bukan pilihan family saya. Family istri sy pun bkn golongn yg kaya.. Jugak bukan alim seperti yg mak ayah saya harap kan.

Malam tu. Isteri menangis mengadu kat sy yg adik kak, mak saya sendiri kutuk dia dari blkng.. Mcm2.. Istri meryu kt sy nk duduk asing .. Kalau nak perkahwinan ini kekal.. Dan Saya tak prcyakn semua kata² istri malah sy marah dia.. Isteri saya diam aje.. Hinggakan tidur bergenang air mata..

bodohnya saya.. Ya Allah Sebenarnya Sy mampu beli rumah tapi mak ayah sy tak suruh sy dduk asing.. Nanti Tak ade nak jaga ank² buah, lagi pun kakak sy dan suaminya berkerja mak kata nanti siapa nak urus anak² buah.. Sy pun bodoh ikut kata mak..

Selama 8 bulan istri tinggal serumah dgn mak sy.. saya akui sy bagi duit belanja kat mak sy sampai rm1000/800/900.. Sebulan. Tapi saya langsung tak bg istri nafkah zahir dan batin.. Dia pernah luahkan hati Dan jiwanya terseksa melalui sms kerana nafkah zahir batinnya Saya abaikan .. dia pernah kata yg dia redha jika Saya Tak nak melayaninya .. asalkn sy bahagia.. dia tak pernah merungut malah dia redha Katanya.. Dia ikhlas .. kdg Saya buat Tak tahu sangat Kata²nya .. Saya pun tak tahu kenapa saya bodoh sgt tak pernah nak menghargai isteri Saya ..

Malam tu mungkin kesabaran dia dah habiss.. Dia melawan saya, tengking saya..
Dia menangis marah saya.. Smpaikn mak ayah, pakcik dan mkcik saya masuk campur dan marahi isteri saya Smpai sy tolak dia tmpar dia. Dia tekad keluar dari rumah mak saya.. Kini dia dh tiada ..dia dah pergi jauh dari saya.. Dia tgglkn saya.. Dia skrg dah Dduk dgn mak ayah dia.. Akibat campur tangan belah family, hasutan fmly saya, kecuaian saya sendiri..

Saya juga prnh failkn cerai tp saya cencel sbb nak dia balik sni Time tu Dia lembut hati trima saya, tapi saya bodoh tak hargai peluang yg diberi.. Sy maki dia mcm² saya kata dia mcm². Sehingga dia tak jadi balik kat saya.

Kini dia dah failkn cerai …dah dekat sthun sy tak jumpa dia dan tak beri dia nafkah zahir dan batin.. Salah Saya yg cuai abaikan dia ketika dia bersama Saya ..

Kini Saya sendiri terlalu merinduinya .. Saya mencintai dirinya , dia lah isteri yg terbaik yg Saya Ade Dulu wlupun kdg sifat dia agak keanakkn , buat sy marah, tp dia la yg trbaik susah saya nk gntikn dia dgn perempuan lain.. Allah.. saya rindu dia..

Smpaikan kami berpisah dia tetap memohon maaf Dan mohon halalkan segalanya .. mmg saya telah halalkan ..cuma Saya Tak tahu bagaimana nak pujuk dia kembali kepada saya balik.. Saya sayang dia sangat. Rindu dia sgt. Saya malu dengan mak ayah dia sebab saya tk jaga anak mereka elok².. Saya menyesal!! Salah saya sendiri..

Kepada yg bergelar suami.. Hargai isteri awak, kalau boleh jangan la bawa isteri awk tinggal sebumbung dgn mak ayah awak.. Nanti jadi macam saya.

Perempuan dia akan sabar selagi boleh, jika dia dah hilang sabar.. Mereka mmg tekad dn tk pndang kita lagi.
jangan jadi macam saya, dah pergi baru nak menyesal..Terima kasih admin
Moga cerita ini dapat memberi kita pengajaran..

 

Sumber: KRTFans via suaramedia

Leave a Reply