Tips Mudah Bersihkan Belakang Kuali Yang Hitam Berkerak Hingga Jadi Seperti Baru..

Ingat tak cerita nujum pak belalang membancuh kopi dengan arang dari belakang kuali? Setiap kali melihat belakang kuali yang hitam memang sentiasa teringat pada cerita tersebut. Nak pula kalau kita mengantung kuali teserlah kehitaman belakang kuali tu.

Teringat masa awal-awal beli takdelah hitam macam tu kan. Tapi kekerapan menggunakannya memang tidak dapat lari dari masalah belakang kuali hitam. Kalau mak mertua datang umah..alamak malunya..!

Biasanya bahagian belakang kuali paling susah nak cuci kan? Berkerak hitam sampai tak tahu nak sental guna apa. Jangan risau, kami ada jalan penyelesaian untuk korang semua. Sebenarnya, belakang kuali yang hitam akan lebih senang dan cepat meresap haba dan akan menyebabkan kuali tersebut jadi cepat panas.
Tetapi, kalau dah terlalu berkerak, korang kena cuba cara mudah ini untuk hilangkan jelaga hitam tersebut. Tips yang dikongsi kami dapat daripada seorang pengguna Facebook iaitu, Kalaivani Vj. Katanya memang berkesan,  boleh cuba balik rumah nanti okay.

1. Rebus 8 asam keping didalam periuk yg besar ( supaya senang nk rendam kuali @periuk)

2. Didihkan air asam keping tersebut sehingga mendidih.

3. Masukkan kuali@periuk didalam air asam tersebut selama 4-5minit.

4. Angkat kuali@periuk, sejukkan seketika kemudian sental mengunakan sabun.

5. Ketika sental kurangkan mengunakan air.

Sumber FB Kalaivani Vj via sempoimedia

Inilah Cara Cuci Sinki Paling Berkesan, Tak Payah Gigih Panggil Tukang Paip Lagi!

Rasanya semua orang pernah alami masalah sinki tersumbat, bukan di rumah sendiri mungkin berlaku di rumah saudara. Kena pula orang yang jenis selalu masuk dapur, mahu tak tersumbat?

Kalau biasanya anda curahkan air panas yang tengah sedang menggelegak ke lubang sinki tetapi kali ini nak kongsi cara lain yang lebih berkesan! Ya, tak payah gigih panggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Cara ini bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.

CARA PERTAMA:

1. Keluarkan semua air yang bertakung di dalam singki dengan menggunakan baldi kecil atau cawan.

2. Curahkan secawan serbuk penaik ke dalam lubang singki.

3. Diikuti dengan secawan garam halus.

4. Kemudian, curahkan pula setengah cawan cuka tiruan.

5. Biarkan bahan-bahan yang dituangkan tadi bertindak selama 10 minit sebelum menuangkan air panas mendidih ke dalam lubang singki tersebut.

6. Setelah segala kekotoran tersumbat itu dapat dihilangkan, anda boleh pam singki mengunakan alat pengepam biasa.

7. Nak lagi bersih, ambil sehiris lemon, kemudian gosok disekitar sinki untuk hapuskan kuman. Lagi best, tinggal bau yang cukup wangi!

CARA KEDUA:

1. Masukkan ½ cawan baking soda kedalam lubang sinki. Pastikan air yang bertakung di dalam sinki telah dikeluarkan.

2. Gunakan sudu kecil atau apa-apa yang sesuai untuk masukkan baking soda tu kedalam lubang sinki.

3. Selepas itu masukkan pula ½ cawan cuka kedalam lubang sinki tadi. Tunggu 5 minit supaya baking soda dan cuka tadi bertindak balas.

4. Kemudian, ambil satu jag air panas mendidih dan curahkan ke dalam sinki.

5. Lihatlah hasilnya… jadi ke tak?

6. Sambung langkah dibawah kalau teknik diatas tak berjaya. Itu bermaksud ada kotoran super degil yang melekat di saluran sinki. Jadi kena guna cara yang extreme sikit.

7. Sediakan baldi kat bawah sinki untuk tadah air yang keluar tujuannya supaya lantai tak kotor. Tanggalkan perangkap sinki, buang semua kotoran yang telah terperangkap di dalamnya ke dalam baldi yang diletakkan di bawah sinki tadi. Buka paip untuk check jika air masih lagi bertakung di dalam sinki.

8. Jika masih tersumbat, Tanggalkan sambungan PVC di bawah sinki.

9. Bersihkan saluran atau sambungan PVC tadi dengan berus gigi yang sudah tidak digunakan.

10. Cantumkan semua sambungan dan perangkap sinki dan siap!

Haaa… selepas ini tiada alasan lagi nak biar sinki tersumbat macam itu je, tau! Anda dah ada cara ini, sila praktikkan.

Sumber:Sehinggit

Leave a Reply